lavinia fontana peintre


She is regarded as the first female career artist in Western Europe as she relied on commissions for her income. Lavinia Fontana a travaillé dans les mêmes domaines que ses adversai res du sex oposé, qui n´avaient pas trouvé de patronage à la cour ou aux monastères.Mais elle a pûdifficilement atteindre un tel rôle sans le soutien de son père. [26] Fontana's self-portraiture strikes a balance between presenting the artist as a distinguished lady and as a professional artist. Béatrice Didier, Antoinette Fouque, Mireille Calle-Gruber, sous la dir., Notices dans des dictionnaires ou encyclopédies généralistes, Portrait d'homme assis feuilletant un livre, dit Portrait du sénateur Orsini, Étude de la biographie et des œuvres de Lavinia Fontana par Jean-Claude Bourdais, Analyse du tableau "Mars et Vénus" de Lavinia Fontana (1600-1610) et biographie (décembre 2019), https://fr.wikipedia.org/w/index.php?title=Lavinia_Fontana&oldid=177688425, Catégorie Commons avec lien local identique sur Wikidata, Article de Wikipédia avec notice d'autorité, Page pointant vers des bases relatives aux beaux-arts, Page pointant vers des dictionnaires ou encyclopédies généralistes, Portail:Biographie/Articles liés/Peinture, licence Creative Commons attribution, partage dans les mêmes conditions, comment citer les auteurs et mentionner la licence, Saint Jean et l'Apocalisse, Urbino coll. Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre. This page was last edited on 5 January 2021, at 08:24. À la fin de la Renaissance, Lavinia Fontana est une artiste réputée et l’une des toutes premières femmes à acquérir un véritable statut de peintre. She instead suggests that like Sofonisba Anguissola, Fontana had family members model for her. This extensively illustrated book is the first comprehensive study of Fontana in the English language. As a student of Ludovico Carracci, she gradually adopted the Carracciesque style, with strong quasi-Venetian coloring. She is best known for her successful portraiture, but also worked in the genres of mythology and religious painting. Lavinia Fontana, une femme peintre... qui mène à d'autres... Née d'un père peintre (Prospéro Fontana) à Bologne en 1552, après avoir étudié la peinture avec lui, elle fut traîtée comme l'aurait été un fils, elle décide de se lancer seule et de faire sa propre carrière. Lavinia Fontana (August 24, 1552 – August 11, 1614) was an Italian painter. [21] She was the only woman artist featured in Giulio Mancini's Considerazioni sulla pittura (Considerations on Painting). [14][15], Fontana and her family moved to Rome in 1603 at the invitation of Pope Clement VIII. La commande à une femme d'une œuvre de cette importance déclenche une polémique. Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Fontana et d'Antonia de' Bonardis. Portraitiste célèbre dès la fin des années 1580, elle reçoit d'importantes commandes, non seulement de nobles dames mais également d'hommes importants et de lettrés. [23] She was a very successful artist who was well commissioned and was able to financially profit from her art. Murphy, Caroline P. (1997). Las mujeres, lejos de gozar de igualdad, al menos podían ir a la universidad en esta ciudad. Lavinia Fontana (Bologne 1552 – Rome 1614) Vénus et l’amour . Son père est peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. Lavinia's mythology paintings which feature nude figures are being increasingly studied by art historians. Fille du peintre maniériste, Prospero Fontana, c’est avec lui que Lavinia fait son apprentissage. Fontana peint aussi des sujets religieux, petits tableaux de dévotion, grands tableaux d'autels, et son « splendide et atmosphérique »[3] Noli me tangere. Lavinia Fontana, Self-Portrait with the Spinet Accompanied by a Handmaiden (1577). Lavinia Fontana, 1552–1614. Antonio Moccia di Ferrazzano. Biographie. Lavinia's youthful style resembled that of her father, Prospero. Our painting is closely related to another portrait by Lavinia of nearly identical size and format (Fig. Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Lavinia, peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. Her … Aurelio Bonelli may have studied under her. Excellent status as a daughter, wife, and mother was a prerequisite to her career due to the moral standards of the day. [11] In addition to portraits, she later created large scale paintings with religious and mythological themes which sometimes included female nudes. She gained the patronage of the Buoncompagni, of which Pope Gregory XIII was a member. He also posits that this is the first visual rendition of Cesare Ripa's 1603 description of Pittura.[18]. Liana De Girolami Cheney argues that the naturalism of the figures may indicate that Fontana used live nude models. Portraits de trois peintres italiennes de la fin de la Renaissance restées dans l'ombre de leurs pairs masculins : Sofonisba Anguissola (1532-1625), Lavinia Fontana (1552-1614) et Artemisia Gentileschi (1593-vers 1652). Lavinia Fontana est l’une des premières femmes peintres « professionnelles » en Europe à avoir accédé à la reconnaissance à une époque, la fin du 16° siècle italien, où celles-ci n’avaient aucune réelle indépendance. Les grandes familles de Bologne lui commandent de grandes compositions (La Famille Gozzadini, 1584). 16 nov. 2017 - Lavinia Fontana, connue aussi sous le nom de Lavinia Zappi (Bologne, 24 août 1552 - Rome, 11 août 1614) est une peintre italienne maniériste de l'école romaine au succès incontesté. For a long time, an artist dad was basically a prerequisite for female artists, since artistic training was otherwise difficult for women to come up. "Lavinia Fontana, Boston 'Holy Family'". [10] Her relationships with female clients were often unusually warm; multiple women who sat for portraits, such as the Duchess of Sora Constanza Sforza Boncompagni, later served as namesakes or godmothers for Fontana's children. Son père est peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. [20], Lavinia is immortalized as the subject of Portrait of a Woman (1595) by Paolo Veronese. Voir plus d'idées sur le thème peintres italiens, femme peintre, mode renaissance. Fontana, Lavinia - The Dead Christ with Symbols of the Passion - Rollins College.jpg 500 × 682; 69 KB Mystic Marriage of St. Catherine by Lavinia Fontana, c 1577.jpg 523 × 699; 83 KB The Holy Family with Saint Catherine of Alexandria LACMA M.2011.2.jpg 4,788 × 5,942; 6.61 MB Lavinia Fontana’s portrait of Antonietta Gonzalez c. 1595. She was the recipient of numerous honors,[2] including a bronze portrait medallion cast in 1611 by sculptor and architect Felice Antonio Casoni. She is regarded as the first woman artist, working within the same sphere as her male counterparts, outside a court or convent. Son père est peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. There are over 100 works that are documented, but only 32 signed and dated works are known today. La dernière modification de cette page a été faite le 16 décembre 2020 à 09:39. Lavinia Fontana’s authorship has also been confirmed upon firsthand inspection by Dr. Babette Bohn (verbal communication, January 2014), who also dates the portrait to the mid-1580s. Haar oeuvre omvat meer dan 100 werken en is het grootste van alle vrouwelijke kunstenaars van voor 1700. Lavinia Fontana (1552–1614) war eine der bekanntesten Malerinnen der Renaissance. Pittura in Emilia dei secoli XVI e XVII. Elle est élue membre de l'Académie des Beaux-Arts de Rome. Elle se représente en femme raffinée et noblement vêtue. There are 25 more that can be attributed to her, making hers the largest oeuvre for any female artist prior to 1700. En 1600, on lui commande un grand tableau d'autel la Vision de saint Hyacinthe pour l'église Sainte-Sabine de Rome. L'attention qu'elle porte au détail rappelle le travail d'une autre représentante de la Renaissance originair… Obschon sie nahezu ihr gesamtes Leben in Bologna tätig war, waren ihre Gemälde auch in Rom und in Spanien gefragt. Son père, Prospero Fontana (1512-1597), était un peintre maniériste qui travailla pour le pape Jules III et à la réalisation des fresques du Palazzo Vecchio de Florence avec Giorgio Vasari. She died in the city of Rome on August 11, 1614 and was subsequently buried at Santa Maria sopra Minerva. Lavinia Fontana était une femme peintre, originaire de Bologne, qui a connu un grand succès de son vivant. Milano: Electa, 1994. El catálogo de su obra es bastante extenso, se tiene constancia de 135 obras suyas, aunque sólo se conservan 32 fechadas y firmadas. [19] It has been said that Fontana's work with mythology painting represents possibly the first female artist involvement in the genre. She was elected into the Accademia di San Luca of Rome. She was trained by her father Prospero Fontana who was a teacher at the School of Bologna. Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Fontana et d'Antonia de' Bonardis. Oil on canvas, 127 × 104.1 cm (50 × 41 in.). [3] She was perhaps the first woman artist to paint female nudes, but this is a topic of controversy among art historians. Cheney, Liana (Spring-Summer 1984). Fue una de las pintoras más importantes de su época, dirigió su propio taller [1] y fue pintora oficial de la corte del papa Clemente VIII. Le tableau est cependant un succès à tel point qu'en 1603, elle s'installe à Rome. Elle peint essentiellement des saintes. "Lavinia Fontana and 'Le Dame della Citta': understanding female artistic patronage in late sixteenth-century Bologna.". She is best known for her successful portraiture, but also worked in the genres of mythology and religious painting. Fontana est une des premières femmes peintres à représenter des femmes nues (Minerve s'habillant), acheté à l'artiste ou à ses héritiers par le cardinal Scipione Borghese[4]. En 1604, dans le palais du cardinal d'Este, elle réalise le retable (détruit) pour la Basilique de Saint-Paul-hors-les-murs, qui n'a aucun succès auprès du public romain. Lavinia Fontana, Italian painter of the Mannerist school and one of the most important portraitists in Bologna during the late 16th century. Lavinia Fontana, connue aussi sous le nom de Lavinia Zappi (Bologne, 24 août 1552 - Rome, 11 août 1614), est une peintre italienne maniériste de l'école romaine . Bolognese painter Lavinia Fontana was the most significant and prolific woman artist of Renaissance Europe. She is known as the first woman artist to paint female nudes. The naturalism of her paintings is highly praised and the beauty of her paintings is linked to her own physical attractiveness.[22]. 1552-1614 Lavinia Fontana est née à Bologne le 24 août 1552. Fue hija del pintor Prospero Fontana, pintor de la escuela de Bolonia, que le enseñó el oficio. Son catalogue comporte à peu près 131 tableaux et dessins[1]. This is a rare genetic disorder which causes an abnormal amount of hair on the body. Bon, d'accord, il y avait déjà eu des femmes qui peignaient, enfermées dans une cour ou dans un couvent, et passant leur vie à faire de gentils portraits. Sin lugar a dudas, puede ser considerada una de las pintoras más destacadas de la Historia del Arte. [13] Zappi took care of the household and served as an agent and painting assistant to his wife, including painting minor elements of paintings such as draperies. Lavinia Fontana, connue aussi sous le nom de Lavinia Zappi (Bologne, 24 août 1552 - Rome, 11 août 1614) est une peintre italienne maniériste de l'école romaine au succès incontesté. [12] She gave birth to 11 children, though only 3 outlived her: Flaminio, Orazio, and Prospero. Lavinia Fontana studied not only painting. modifier - modifier le code - modifier Wikidata. Her large and renowned body of work encompasses several genres, including altarpieces, history paintings, and portraits. It is known that the artist played spinet (a smaller type of clavichord) and could read Latin. in Nell'eta' di Correggio e dei Carracci. Sie schuf vor allem Porträts und Altargemälde. Fortunati, Vera, ed. [9] She began her commercial practice by painting small devotional paintings on copper, which had popular appeal as papal and diplomatic gifts, given the value and lustre of the metal. Caroline P. Murphy suspects that financial issues may have prompted Prospero to train Lavinia as a painter. Lavinia Fontana wurde in die Akademie Roms gewählt und zählte zu den herausragenden Malpersönlichkeiten ihrer Zeit. Additionally, Murphy points out that during Lavinia's lifetime, it was socially unacceptable for women to be exposed to nudity; if it was discovered that she used live nude models, her reputation would be tarnished. [29] Further, Linda Nochlin explains that the art academy barred women from viewing any nude body, despite this being a crucial part of training. Fortunati Pietrantonio, Vera. Lavinia Fontana, connue aussi sous le nom de Lavinia Zappi (Bologne, 24 août 1552 - Rome, 11 août 1614), est une peintre italienne maniériste de l'école romaine[1]. [17] According to Jean Owens Schaefer, the reverse side of the medal depicts Pittura, an allegorical figure representing painting. Lavinia Fontana (August 24, 1552 – August 11, 1614) was an Italian painter. Lavinia Fontana (Bolonia, bautizada el 24 de agosto de 1552-Roma, 11 de agosto de 1614) fue una pintora italiana del primer barroco. Lavinia Fontana was a Bolognese Mannerist painter active in Bologna and Rome. Fontana married Gian Paolo Zappi (alternate spellings include Giovan and Fappi) in June 1577. Quand elle épouse, en 1557, le peintre Gian Paolo Zappi, son talent est déjà reconnu et elle réalise les portraits de notables de Bologne. [25], The influence of Mannerism is noticeable in Fontana's close attention to detail in her paintings and the significance of the materials surrounding the subject. Ya desde muy joven se hizo un nombre como pintora de pequeñas obras de … Milano-Roma: Jandi Sapi, 1989. Lavinia Fontana est l'unique enfant de Prospero Fontana, peintre de la contre-réforme très en vogue auprès des papes. Fait encore plus remarquable, elle peint, entre 1585 et 1613, des tableaux mythologiques. Sofonisba Anguissola, Caterina Vigri, and Properzia de' Rossi may have influenced Fontana's artistic career. En 1604, à 52 ans, le pape Clément VIII la nomme peintre de la cour pour son talent de portraitiste. Elle réalise également de nombreux autoportraits. Elle se consacre, dans un premier temps, à des tableaux de petite dimensions répondant à des commandes et à des actes de dévotion privés, tel que Cristo con i simboli della Passione (1576), conservé au Musée d'Art d'El Paso. It was painted as a betrothal gift to the Zappi family as evidenced by Fontana describing herself as a virgin in the signature and stating that she painted while looking at herself in a mirror as a testament to the accuracy of the depiction. [16] Lavinia thrived in Rome as she had in Bologna and Pope Paul V himself was among her sitters. Lavinia Fontana se forme dans l'atelier de son père, où elle rencontre les artistes et les mécènes de la ville[2]. [8] Bolognese society at large was supportive of Fontana's artistic career, providing opportunities and connections that were not available to women in other locales. Vers 1590, elle réalise La Naissance de la vierge. [30], Assumption of the Virgin with Saints Peter Chrysologus and Cassian, 1584 – Palazzo Comunale, Imola, Ritratto della famiglia Maselli, c. 1565-1614, oil on canvas, "Cornell Fine Arts Museum, Collection Overview", "Lavinia Fontana, 1552-1614, Bolognese Painter by Felice Antonio Casone", "Lavinia Fontana and the female self-portrait", "Curator's Travelogue: Women Artists of Bologna", https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Lavinia_Fontana&oldid=998418133, Wikipedia articles incorporating a citation from the 1911 Encyclopaedia Britannica with Wikisource reference, Wikipedia articles incorporating text from the 1911 Encyclopædia Britannica, Wikipedia articles with PLWABN identifiers, Wikipedia articles with RKDartists identifiers, Wikipedia articles with SELIBR identifiers, Wikipedia articles with SNAC-ID identifiers, Wikipedia articles with SUDOC identifiers, Wikipedia articles with WORLDCATID identifiers, Creative Commons Attribution-ShareAlike License. En 1594 elle fait le portrait d'Antonietta (dite Tognina) Gonsalvus, une jeune fille atteinte d'hypertrichose (maladie ultra-rare provoquant une pilosité extreme sur le visage). [24] Demand for portraits of family and children rose due to the Roman Catholic Church's emphasis on family values. The high demand for portraits painted by Fontana was reflected in the large sums of money she earned during this period. [27], Among art historians, there is a controversy over Fontana's depiction of the nude female form in her paintings. Accademia Nazionale di San Luca, Rome 2. A year earlier, Fontana’s firstborn child died, so her bereavement may have partially inspired the painting. Lavinia Fontana fue una importante pintora italiana del manierismo y el primer barroco, tan importante que llegó a ser pintora oficial de la corte del papa Clemente VIII.. Fontana, nació en Bolonia, que en la época era un importantísimo centro cultural, y además destacaba por su progresismo. She was baptized on August 24, 1552 at the cathedral of San Pietro. Née à Bologne en 1552, Lavinia Fontana étudie la peinture maniériste auprès de son père, Prospero Fontana (1512 env.-1597), représentant mineur de l'école bolognaise. [24], The Counter-Reformation and the Council of Trent's recommendations for religious art defined Fontana's treatment of subjects and themes in her paintings.

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